KECERDASAN EMOSIONAL dan PERILAKU BELAJAR MEMBENTUK TINGKAT PEMAHAMAN AKUNTANSI dengan KEPERCAYAAN DIRI SEBAGAI VARIABEL MODERATING (Studi Kasus Pada Universitas Muhammadiyah Ponorogo)

NUR SAYIDATUL MUNTIAH

Abstract


This study aims to examine and analyze the effects of emotional intelligence and learning behavior on the level of understanding of accounting with self-confidence as a moderating variable.

            This study uses primary data that contains questions in the form of questionnaires measured by using Likert scale. The population in this study is an active accounting student in the year 2013/2014 as many as 154 students. Sampling technique with probability sampling with simple random sampling method. The sample size is 110 students. Statistical method to test the hypothesis by Partial Least Square (PLS) method.

            The result of the research shows that (1) the emotional intelligence of accounting students influences the level of accounting understanding, (2) the accounting student's learning behavior does not affect the level of understanding of accounting and (3) emotional intelligence and student accounting behavior does not affect the level of understanding of accounting with confidence as moderating variable.

Keywords: level of understanding of accounting, emotional intelligence, learning behavior and confidence.

Full Text:

PDF

References


Anni, Catharina Tri. (2004). Psikologi Belajar. Semarang. Unnes Press.

Ariantini, Komang. dkk. (2014). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Minat Membaca Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Dengan Kepercayaan Diri Sebagai Variabel Moderasi (Studi Empiris pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Universitas di Bali).e-Journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Akuntansi Program S1. Volume: 2 No. 1.

Budhiyanto, Suryanti J. Dan Nugroho, Ika P. (2004). “Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi”. Jurnal Ekonomi Bisnis, Vol. X, No.2, Hal.260-281.

Ghozali, Imam dan Latan. (2004). Partial Least Suares Konsep teknik dan aplikasi menggunakan program smartPLS 3.0. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Goleman, Daniel. (2003). Emotional Intelligence. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Hanifah dan Syukriy, Abdullah.(2001). Pengaruh Perilaku Belajar Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Akuntansi.Media Riset Akuntansi, Auditing, dan Informasi. Volume 1, No. 3, 63-86.

Kartika, Iaiga. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kepercayaan Diri, Perilaku Belajar, Dan Budaya Akademik Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi Empiris Pada Mahasiswa Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Surakarta).Naskah Publikasi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Marita, dkk.(2008). Kajian Empiris atas Perilaku Belajar dan Kecerdasan Emosional dalam Mempengaruhi Stres Kuliah Mahasiswa Akuntans., SNA XI, Pontianak, Juli 2008.

Nugraha, Aditya Prima. (2013). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Perilaku Belajar terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Skripsi Universitas Jember.

Perry, Martin. (2005). Confidence Boosters Pendongkrak Kepercayaan Diri. Jakarta: Esensi.

Purwanto, Ngalim. (2004). Psikologi Pendidikan. Jakarta. PT. Remaja Rosdakarya.

Rachmi¸ Filia.(2010). Pengaruh Kecerdasan Emosional¸ Kecerdasan Spiritual dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi.Skripsi tidak diterbitkan. Fakultas Ekonomi Universitas Diponogoro.

Rokhana, Linda, Sutris Sutrisna. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Perilaku Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi.Jurnal Media Ekonomi Dan Manajemen.Vol. 31 No. 1.

Suwardjono.(2004). Perilaku Belajar di Perguruan Tinggi. http://www-.suwardjono.com. (18 Desember 2015).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



ISSN Online : 2580-0043
ISSN Print : 2302-4747